HSL-jäsenyys – Järvenpäälle askel sujuvampaan ja edullisempaan liikkumiseen, ja talouskasvun tukemiseen
Järvenpään liittyminen Helsingin seudun liikenteeseen (HSL) toisi mukanaan monia merkittäviä etuja sekä järvenpääläisille että Järvenpään kaupungille. Tässä blogitekstissä tarkastelen näitä hyötyjä ja niiden vaikutuksia Järvenpään arkeen ja kehitykseen.

Järvenpään liittyminen HSL:ään toisi mukanaan merkittäviä taloudellisia hyötyjä, kuten kustannussäästöjä asukkaille, oikeudenmukaisen infrakorvausten jakamisen, joukkoliikenteen käytön kasvun ja autoliikenteen vähenemisen sekä kaupungin vetovoiman ja taloudellisen kehityksen lisääntymisen. Nämä tekijät yhdessä voisivat parantaa Järvenpään taloudellista tilannetta ja elämänlaatua merkittävästi.
Edullisemmat ja kattavammat joukkoliikenteen palvelut
HSL-jäsenyys tarjoaisi järvenpääläisille huomattavasti nykyistä edullisemmat, HSL-hintaiset joukkoliikenteen kausilipputuotteet. Tämä tarkoittaisi, että kuntalaiset saisivat käyttöönsä koko HSL:n palveluvalikoiman ilman rajoituksia. Nykytilanteessa Järvenpään oman joukkoliikenteen bussit eivät kuulu HSL:n lippujen piiriin, mutta liittymisen myötä kaikki liikennevälineet olisivat käytettävissä yhdellä ja samalla lipulla. Tämä mahdollistaisi saumattoman ja sujuvan vaihtamisen junan ja bussin välillä, mikä on kasvattanut joukkoliikenteen käyttöä selvästi kaikissa niissä kunnissa, jotka ovat liittyneet HSL:ään.
Yhtenäinen lippujärjestelmä ja parempi tiedonsaanti
Liittymällä HSL:ään Järvenpää tulisi osaksi samaa lippujärjestelmää kuin koko muu 1,4 miljoonan asukkaan HSL-alue. Tämä tarkoittaa, että samalla lipulla olisi mahdollista matkustaa HSL-alueella minne tahansa. Lisäksi HSL tarjoaisi Järvenpäähän kattavasti informaatiota joukkoliikenteestä laadukkaine reittiopaspalveluineen, ja tietoa reiteistä ja aikatauluista olisi helposti saatavilla. Tämä nostaisi Järvenpään liikennepalveluiden ja liikkumisen laadultaan samalle tasolle muun HSL-alueen kanssa.
Vastuullisuusteko ja joukkoliikenteen käytön kasvu
HSL:ään liittyminen olisi merkittävä vastuullisuusteko
Järvenpään kaupungilta. Muutos kasvattaisi joukkoliikenteen käyttöä ja
vähentäisi autoliikennettä sekä Järvenpään sisällä että muihin kuntiin.
Liittyessään HSL:ään Järvenpää hyödyntäisi nykyistä paremmin sijaintiaan vahvan
joukkoliikenteen runkolinjan varrella ja kasvattaisi omaa vetovoimaansa sekä
työvoiman sijoittumisen että työpaikkojen kannalta.
Paremmat joukkoliikennepalvelut ja yhteistyö HSL:n kanssa
Järvenpää voisi vaikuttaa kaupungin joukkoliikennepalveluun laajemmin kuin vain omien sisäisten bussilinjojensa osalta. HSL suunnittelee myös kuntarajat ylittävää bussiliikennettä ja järjestää toimialueellaan myös junaliikennettä. Joukkoliikenteen palvelun mahdollisia parannuksia suunniteltaisiin HSL:n ja Järvenpään yhteistyönä.
Liikkumistutkimuksen tulokset
HSL:n liikkumistutkimuksen (2023) perusteella Järvenpäässä joukkoliikenne on selvästi vähemmän suosittu liikkumistapa kuin HSL:ään kuuluvalla Keravalla. Kävelyn ja pyöräilyn osuus on molemmissa kaupungeissa samalla tasolla, mutta Keravalla joukkoliikennettä käytetään 15 prosentissa tehdyistä matkoista, Järvenpäässä vain 9 prosentissa. Vastaavasti autoilu on Järvenpäässä suositumpaa kuin Keravalla. Järvenpääläiset myös pitävät joukkoliikennepalvelujaan selvästi heikompina kuin keravalaiset. Keravalla väitteen "asuinalueellani on hyvät joukkoliikennepalvelut" kanssa täysin tai melko samaa mieltä on 76 % vastaajista, Järvenpäässä 43 %. Täysin tai melko eri mieltä väitteen kanssa oli Keravalla 11 % vastaajista, Järvenpäässä 33 %.
Infrakorvaukset ja niiden kohdistaminen
Kuntalaisten liikkumista tutkitaan vuosittaisella
lippulajitutkimuksella, jota tekevät HSL:n matkalippujen tarkastajat. Kunnat
maksavat infrakorvauksia sen mukaan, miten paljon kuntalaiset matkustavat
kyseisen infran piirissä. Esimerkiksi länsimetron infrakulu HSL:n
tilinpäätöksessä 2024 oli yhteensä 109,7 miljoonaa euroa. Suurin osa tästä
menee Helsingin ja Espoon maksettavaksi, koska näiden kaupunkien asukkaat
käyttävät metroa eniten. Esimerkiksi Keravan osuus infrakuluista oli noin 0,2
miljoonaa euroa, sillä myös keravalaisia liikkuu länsimetrossa jonkin verran. Myös Järvenpää maksaisi esimerkiksi länsimetrosta vain sen verran kuin
järvenpääläiset matkustaisivat länsimetrolla. Tämä oikeudenmukainen
kustannusten jakaminen varmistaa, että Järvenpää maksaa vain oman osuutensa
infrakuluista.
Kustannussäästöt ja edullisemmat liput
Liittymällä HSL:ään, järvenpääläiset saisivat käyttöönsä HSL:n edullisemmat kausiliput. Tämä tarkoittaisi merkittäviä säästöjä asukkaille, jotka käyttävät joukkoliikennettä säännöllisesti. Nykyisin Järvenpään oman joukkoliikenteen bussit eivät kuulu HSL:n lippujen piiriin, mutta liittymisen myötä kaikki liikennevälineet olisivat käytettävissä yhdellä ja samalla lipulla.
Joukkoliikenteen käytön kasvu ja autoliikenteen väheneminen
Liittyminen HSL:ään todennäköisesti kasvattaisi joukkoliikenteen käyttöä ja vähentäisi autoliikennettä. Tämä voisi johtaa säästöihin kaupungin infrastruktuurikustannuksissa, kuten teiden kunnossapidossa ja pysäköintialueiden rakentamisessa. Lisäksi joukkoliikenteen käytön kasvu voisi parantaa ilmanlaatua ja vähentää liikenteen aiheuttamia ympäristöhaittoja.
Vetovoiman kasvu ja taloudellinen kehitys
Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä: Järvenpään liittyminen HSL:ään lisäisi kaupungin vetovoimaa sekä asukkaiden että yritysten näkökulmasta. Paremmat joukkoliikennepalvelut ja edullisemmat liput houkuttelevat uusia asukkaita ja yrityksiä, mikä puolestaan lisää kaupungin verotuloja ja edistää taloudellista kehitystä.