Heidi Perkiö Kokoomus Järvenpää

Onko meillä varaa menettää veronmaksajia naapurikuntiin?

14.01.2025

HSL irtisanoi Järvenpään kehyskuntasopimuksen vuoden 2024 lopussa kaupungin jahkailun vuoksi, mikä on johtanut merkittäviin matkakustannusten nousuihin monille työssäkäyville asukkaille. Kaupunginvaltuusto päätti joulukuussa äänin 28–23 olla jatkamatta HSL-jäsenyysneuvotteluja, mikä on herättänyt huolta Järvenpään vetovoimasta ja verotulojen kehityksestä. Kevään kuntavaaleissa HSL-kysymys nousee varmasti yhdeksi keskeisimmistä teemoista, ja moni toivoo uutta suuntaa päätöksenteossa.


Vuoden 2023 loppupuolella HSL, ilmeisen kyllästyneenä Järvenpään vitkuttelemiseen HSL-jäsenyysasiassa, irtisanoi Järvenpään ja HSL:n kehyskuntasopimuksen päättymään vuoden 2024 lopussa. Kehyskuntasopimus mahdollisti järvenpääläisille esimerkiksi Helsingin sisäisen AB-alueen kausilipun hankkimisen samaan hintaan kuin HSL:n varsinaisten jäsenkuntien asukkaille. Tämän lisäksi tarvittiin kuitenkin vielä esimerkiksi VR:n kausilippu Järvenpäästä HSL-alueelle matkaamista varten. Kehyskuntasopimus mahdollisti kuitenkin suhteellisen kohtuuhintaisen matkustamisen esimerkiksi niille työssäkäyville, jotka eivät ole työssä aivan pääradan varressa.

En tiedä, minkälainen vuoropuhelu HSL:n ja Järvenpään kaupungin kehyskuntasopimuksen irtisanomisen jälkeen käynnistyi, sillä julkisuuteen tilanteesta ei kerrottu juuri mitään. Valtuuston päätettäväksi tuotiin kuitenkin viimeisellä mahdollisella hetkellä, joulukuussa 2024, HSL-jäsenyysneuvotteluiden jatkaminen. Valtuusto päätti, äänin 28-23, olla jatkamatta neuvotteluja, ja niin viimeinenkin toivo eteenpäin vievän vuoropuhelun jatkamisesta HSL:n kanssa hiipui.

Kehyskuntasopimuksen ja valtuuston kielteisen HSL-kannan myötä monen järvenpääläisen työssäkäyvän työmatkakulut yli kaksinkertaistuivat vuodenvaihteessa. Koska näköpiirissä ei ole muutosta parempaan, moni HSL-alueella työssäkäyvä on jo sanonut harkitsevansa muuttoa Järvenpäästä muualle. Järvenpäässä asumisen kulut ovat nyt korkeammat kuin naapurikunnissa. Kun työmatkakulutkin kallistuvat entisestään, ymmärrän hyvin, että Kerava ja Tuusula alkavat tuntua houkuttelevilta vaihtoehdoilta.

Onko meillä Järvenpäässä varaa menettää työssäkäyviä veronmaksajia naapurikuntiin? HSL-jäsenyyden kuluista puhutaan mielellään erityisesti sosiaalisen median foorumeilla, mutta mitkä ovat HSL:n ulkopuolelle jäämisen kustannukset?

Kevään kuntavaaleissa HSL tulee varmasti olemaan yksi isoimmista vaaliteemoista Järvenpäässä. Toivon, että kuntavaalien jälkeen Järvenpäässä on valtuusto, joka päättää aktiivisen vuoropuhelun aloittamisesta HSL:n kanssa. Ensin kehyskuntasopimuksen palauttamiseksi, ja lopulta HSL-jäsenyysneuvotteluiden käynnistämiseksi.

Heidi Perkiö

Kuntavaaliehdokas (Kok.)

Järvenpää